Thursday, October 1, 2015

50 Old, 50 Young

When I left Japan to come to the U.S. to study, I was 19 and Mother was 50.  From my vantage point, she was by no means very old but mature and old, perhaps just for being my mother.  When I reached 50, I thought of myself as still young and vigorous; there is no way I could think that I was at Mother’s age.  My niece in Japan, the younger daughter of my elder sister, with an 11-year old daughter of her own, reached 50 this year, and she is oh so young, over 30 years my junior.  A person’s age is a peculiar phenomenon.  It betrays the fluid perspectival perception of time. 


あたしがアメリカに留学に来るので日本を離れたのが19歳のとき、母は50歳でした。その時のあたしの目には、年寄りではありませんでしたけど、母親故でしょうか、年配に感じました。あたし自身が50歳に達した時には、まだ元気溌溂の若さいっぱいで、50歳の母と同年とは考えられませんでした。日本にいるあたしの姪、姉の次女ですけど、11歳になるひとり娘がいて、今年50歳になりました。私より30あまり年下、若々しいです。人の年齢、奇妙なものですね。時間の透視感覚の流動性ともいうものでしょうか。

No comments:

Post a Comment