Tuesday, March 19, 2013

Eating Light - 腹八分 - Hara Hachibu

I have never been a heavy eater.  After all, I grew up with a wartime starvation diet and have a small stomach.  Still, having acculturated to the American way of ample life, such as attested in the humongous serving at restaurants, I have been enjoying eating to full satisfaction, which accounted, I realize, for my recent waxing waistline, about which I wrote earlier.  Since I started weighing myself every morning, I developed quickly a habit of eating less than full, not beyond the point at which I still crave for a little more, and I feel much healthier and I am sure I am.  The Japanese has the expression hara hachibu, meaning 80 percent full, and I remember Mother often said it and practiced it, too.  Keeping to 80 percent, we never feel that particular feeling of indolence we have when we exclaim, “Oh, I’m so full.”  It occurs to me that a glass filled to the brim inevitably spills.

あたしは,大食ではありません。大体、食難不足の戦時中に育ちましたから,胃袋は小さめです。でも,渡米以来、アメリカのレストランに出て来る一人分の莫大な量に見られるような、豊満生活に慣れて、常に十分満足するまで食べるようになっていました。これが,前に書きました,腰の広がりの一因かと気付き,毎朝秤で体重を調べるようになってから,速やかに一度の食事の量を意識して減らすように習慣付け,未だ食べ足りないと思う所で止める様にしていますが,それ以来,健康感があり,また実際健康です。日本で「腹八分」と云う表現がありますけど,母が屢々言ってましたし,又,実行もしてました。腹八分で止めると,「あぁ,お腹いっぱい食べたわ」と言葉に出す時独特の怠慢感がありません。そう云えば,コップも淵迄満たすとこぼれますよね。

No comments:

Post a Comment